i.MAS - Kas? Kaip? Kodėl?
Išmanioji mokesčių
administravimo sistema (i.MAS) - daug diskusijų sukėlusi naujovė, įsigaliojo
2016 metų sausio 1d., bei skirta sklandesniam mokesčių surinkimui, kurios dėka tikimasi
ekonominio šešėlio mažinimo. Tai pliusai įvardijami Valstybinės mokesčių
inspekcijos (VMI), bet verslui ir buhalteriams tai tik nauji iššūkiai.
i.MAS yra bendroji
dalis su bendrais funkcionalumais (kontaktinė informacija, pranešimų dėžutė ir
t.t.). Kur kas svarbesni
i.MAS posistemiai:
·
i.SAF
– elektroninis sąskaitų faktūrų posistemis
i.SAF tikslas – sukurti sąlygas mokesčių
mokėtojui pateikti sąskaitų faktūrų duomenis elektroniniu būdu. Mokesčių mokėtojas gauna informaciją apie:
1) Pirkimų duomenų neatitikimus su
pardavėjų pateiktais duomenimis. 2) Pardavimų duomenų neatitikimus su pirkėjų pateiktais duomenimis.
·
i.VAZ
– elektroninių važtaraščių posistemis
i.VAZ tikslas – palengvinti mokesčių administravimą, mažinti neapskaitytas pajamas bei mokesčių vengimą. Ši sistema papeda atsisakyti popierinių važtaraščių. Duomenys apie krovinį gaunami realiuoju laiku.
Galbūt jau galima struktūrizuoti privalumus ir
trūkumus
Pagrindinis i.MAS
pliusas mažesnė administracinė našta verslui. Tai reiškia, kad i.SAF ir i.VAZ
posistemiai kaip ir buvo minėta, turi įrankius leidžiančius išrašyti sąskaitas
faktūras, taip pat formuoti el. važtaraščius. To pasėkoje į i.SAF įkeltų PVM
sąskaitų faktūrų pagrindu bus suformuojamas preliminarios PVM deklaracijos.
Posistemis i.VAZ
leidžia atsisakyti popierinių važtaraščių. Dar vienas privalumas – galimybė
stebėti krovinio būsena. Atsiranda galimybė dar lengviau analizuoti krovinių
pervežimus.
Sistema turi ir
savų trūkumų. i.MAS veikimo principas pradžioje atrodęs painus, galbūt ir yra
pakankamai paprastas. Bet ar faktas, kad sistema nėra per daug sudėtinga
pagrindžia tai dėl ko įmonės turi gaišti laiką ir kiekvieną krovinį deklaruoti
i.VAZ prieš jam išvykstant? O jei leidimas nebus gautas? Ar verslas stoja? Be
to, juk tai internetinė sistema, kokios garantijos, kad ji niekada nepaves? Šie
ir panašūs klausimai kylantys įmonėms nėra svarus rodiklis VMI nutraukti tokį
projektą. Kai kurie buhalteriai mano, kad VMI tokiu būdu palengvina savo darbą,
dėl automatizavimo VMI specialistai gali tikėtis mažesnio darbo krūvio. Kaip
teigiama – tai juk mokesčių mokėtojų pinigų taupymas – ir vėl pliusas?
Galbūt iš tiesų
pats laikas pradėti pasitikėti automatizavimo priemonėmis, nes ateityje jų
išvengti vargu ar bus įmanoma. Žinoma - tai verslo investicijų reikalaujantys
procesai. Kiekviena nauja sistema turi būti pritaikoma darbe IT specialistų, o
kur dar darbuotojų našumo sumažėjimas dėl laiko užimtumo savinantis naujas
žinias. Bet tobulėdami po truputi ir mažais žingsniais artėjame prie didelio
svaraus žingsnio – ramaus, tvirto ir lygiavertiško stovėjimo Europos Sąjungos
narių akivaizdoje.
KTU EVF studentė Evenika Kalniūnaitė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą