Australijos apskaitos sistema:
tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų taikymas
Apskaitos standartai – tai nuostatos bei taisyklės,
kurių šalies kompanijos turi laikytis pateikdamos įmonės finansinę atskaitomybę.
Šie apskaitos standartai atlieka svarbų vaidmenį šalies įmonių finansinių ataskaitų
teikimo procese, nes teisiškai reglamentuoja prekybos santykių eigą finansinėje
erdvėje. Be apskaitos standartų, įmonės apskaitą vestų nesilaikydamos
taisyklių, o tai sumažintų kompanijų pateiktų finansinių ataskaitų
palyginamumą.
Remiantis Finansinės apskaitos standartų valdybos
(angl. „Financial Accounting Standards Board“) pranešimu, įžvelgiami šie visuotinai
taikomų apskaitos standartų teigiami aspektai:
·
įmonėms ruošiant
finansines ataskaitas, nustatyti apskaitos standartai sumažina finansų srityje
naudojamų metodų įvairovę;
·
standartai
įpareigoja juridinius asmenis atskleisti ataskaitų ruošimui naudojamą apskaitos
politiką;
·
naudojant standartus
pakeičiamas griežtų įstatyminių nuostatų taikymas.
Australijoje, kaip ir daugumoje kitų pasaulio šalių,
apskaitos standartai turi įstatyminę galią. Šalies kompanijoms yra būtina
laikytis šių standartų ruošiant bei pateikiant finansines ataskaitas. Ataskaitos
paprastai pateikiamos kasmet bei turi atitikti taikomas taisykles ir nustatytas
finansinių ataskaitų pildymo formas. Australijoje finansinių ataskaitų pildymo
formą ir turinį reglamentuoja 2001 m. Korporacijų įstatymas bei Australijos
apskaitos standartai. Apskaitos standartus Australijoje nustato AASB (angl. „Australian
Accounting Standards Board“) – Australijos apskaitos standartų valdyba. Šis
Australijos valstybinis organas leidžia apskaitos standartus, kurie atitinka
Tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus (angl. International
Financial Reporting Standards).
TFAS poreikis pasaulyje iškilo besivystant
globalizacijos procesams bei plėtojantis tarptautinei prekybai. Tad 2005 m.
Europos Sąjungai nusprendus, kad valstybių narių įmonių konsoliduotos
finansinės ataskaitos turės būti rengiamos pagal tarptautinius finansinės
atskaitomybės standartus, pamažu TFAS tapo pasauliniais standartais – remiantis
oficialiu TFAS tinklalapiu, šiuo metu standartus yra priėmusios 150 pasaulio
valstybės. Tad drauge su kitomis šalimis Australija ėmė šalyje taikyti
tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų įdiegimo programą.
2002 m. Australijos apskaitos standartų valdyba
(angl. AASB) nutarė šalyje priimti tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus.
Sprendimo esmė buvo užtikrinti, kad Australijoje būtų išleisti apskaitos
standartai atitinkantys TFAS, t. y. priimti tarptautinių finansinės
atskaitomybės standartų nuostatas su nedideliais pakeitimais, atitinkančiais
Australijos teisinę aplinką.
Vykdydama šį sprendimą, Australijos apskaitos standartų valdyba išleido
Australijos tarptautinės finansinės atskaitomybės standartus (angl. AIFRS), lygiaverčius
TFAS. Nuo 2005 m. sausio 1 d. AASB priėmė, kad visos 2005 metais įmonių
parengtos finansinės ataskaitos turi atitikti TFAS. Lyginant su Lietuva, šalis kaip
Europos Sąjungos valstybė narė, yra įpareigota laikytis 2002 m. Europos
Sąjungos priimto TFAS reglamento, todėl, remiantis Tarptautinių finansinės
atskaitomybės standartų Fondo (angl. „IFRS Foundation“) išleistu dokumentu,
Lietuvoje TFAS standartai yra taikomi beveik visoms įmonėms.
Australijoje atlikus tarptautinių standartų įdiegimo reformą, šalies įmonių
atstovai pripažino, jog TFAS priėmimas yra teisingas Australijos sprendimas
atsižvelgiant į Australijos padėtį pasaulyje. Australijos apskaitos standartų
valdyba priimdama TFAS vadovavosi įmonių teisinėms formoms neutraliu požiūriu,
pagal kurį standartai nėra taikomi visiems ūkio subjektams vienodai – ne pelno
siekiančioms organizacijoms TFAS standartai yra naudojami kaip pagrindas, kuris
atitinkamai pritaikomas atsižvelgiant į šio subjekto poreikius. 2017 metais
Australijos apskaitos standartų valdybai atlikus ne pelno siekiančių
organizacijų atstovų apklausą, paaiškėjo, kad ši neutrali politika palengvina
apskaitos specialistų mobilumą iš vienos teisinės formos organizacijos į kitą
(t.y. pereinant iš pelno siekiančios į ne pelno siekiančią ir atvirkščiai) bei
leidžia palyginti įvairią teisinę formą užimančių organizacijų finansinius
rezultatus. Tačiau ne pelno siekiančių organizacijų atstovai pareiškė manantys,
kad reikėtų modifikuoti kai kuriuos jiems taikomus standartus, pavyzdžiui, sumažinti
tam tikrus finansinės atskaitomybės informacijos atskleidimo reikalavimus,
kadangi tai yra mažiau aktualu jų organizacijoms.
Lyginant su Australija, Lietuvoje įvedus Tarptautinius apskaitos
standartus taip pat iškilo problema dėl ne pelno siekiančių organizacijų.
Remiantis Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitine medžiaga
„Nevyriausybinių organizacijų buhalterinės apskaitos problemos“, galima
išskirti problemą, kad Lietuvoje 2005 metais priėmus Tarptautinius apskaitos
standartus nebuvo „pilnai įvertinti pelno nesiekiančių ūkio subjektų, o taip
pat ir NVO, veiklos ir apskaitos ypatumai“. Jei pelno siekiančių organizacijų
pagrindinis uždavinys įžvelgti, ar ūkio subjektas yra pelningas, svarbiausiu
objektu laikant pelną, tai ne pelno siekiančių organizacijų šis veiksnys
nedomina, kadangi pelnas nėra svarbiausias šių subjektų tikslas. Taigi šiuo
atveju įprastas pelno siekiančių organizacijų perėjimo būdas nuo finansinės
atskaitomybės prie mokestinės atskaitomybės ne pelno siekiančioms
organizacijoms nėra tinkamas. Todėl Lietuvos laisvosios rinkos instituto nuomone,
būtų verta ne pelno siekiančioms organizacijoms suteikti laisvę pasirinkti joms
labiausiai tinkamą ir šio sektoriaus interesus tenkinantį finansinių ataskaitų
pateikimo būdą.
Nepaisant ne pelno siekiančių subjektų įžvelgtų
neigiamų TFAS taikymo Australijoje aspektų, 2005 metais Australijos apskaitos
standartų valdyba (angl. AASB) politinėje ataskaitoje „Tarptautinė
konvergencijos ir harmonizacijos politika“ nurodė, kad šalyje taikant TFAS auga
užsienio investuotojų supratimas apie Australijos finansines ataskaitas, sumažinamos
bendradarbiaujančių Australijos ir užsienio bendrovių finansinės atskaitomybės
išlaidos bei yra lengviau palyginti finansinę Australijos ir užsienio viešojo
sektoriaus subjektų padėtį. Be to, šaliai lengviau kontroliuoti užsienio
valstybių įmonių veiklą – vykdomas operacijas – Australijos teritorijoje.
Straipsnį parengė Evelina
Siniauskaitė
Esame finansų įstaiga, kurios specializacija yra projektų rėmimas, pagalba pagyvenusiems žmonėms, bedarbiams, hipotekos paskoloms ir pensininkams su 3% palūkanų norma grąžinimo laikotarpiu.
AtsakytiPanaikintiNorėdami gauti daugiau informacijos, galite susisiekti su mumis: mpantzagiota03@gmail.com