2017 m. gruodžio 3 d., sekmadienis

Australijos apskaitos sistema: tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų taikymas

Apskaitos standartai – tai nuostatos bei taisyklės, kurių šalies kompanijos turi laikytis pateikdamos įmonės finansinę atskaitomybę. Šie apskaitos standartai atlieka svarbų vaidmenį šalies įmonių finansinių ataskaitų teikimo procese, nes teisiškai reglamentuoja prekybos santykių eigą finansinėje erdvėje. Be apskaitos standartų, įmonės apskaitą vestų nesilaikydamos taisyklių, o tai sumažintų kompanijų pateiktų finansinių ataskaitų palyginamumą.

Remiantis Finansinės apskaitos standartų valdybos (angl. „Financial Accounting Standards Board“) pranešimu, įžvelgiami šie visuotinai taikomų apskaitos standartų teigiami aspektai:
·         įmonėms ruošiant finansines ataskaitas, nustatyti apskaitos standartai sumažina finansų srityje naudojamų metodų įvairovę;
·         standartai įpareigoja juridinius asmenis atskleisti ataskaitų ruošimui naudojamą apskaitos politiką;
·         naudojant standartus pakeičiamas griežtų įstatyminių nuostatų taikymas.
Australijoje, kaip ir daugumoje kitų pasaulio šalių, apskaitos standartai turi įstatyminę galią. Šalies kompanijoms yra būtina laikytis šių standartų ruošiant bei pateikiant finansines ataskaitas. Ataskaitos paprastai pateikiamos kasmet bei turi atitikti taikomas taisykles ir nustatytas finansinių ataskaitų pildymo formas. Australijoje finansinių ataskaitų pildymo formą ir turinį reglamentuoja 2001 m. Korporacijų įstatymas bei Australijos apskaitos standartai. Apskaitos standartus Australijoje nustato AASB (angl. „Australian Accounting Standards Board“) – Australijos apskaitos standartų valdyba. Šis Australijos valstybinis organas leidžia apskaitos standartus, kurie atitinka Tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus (angl. International Financial Reporting Standards).
TFAS poreikis pasaulyje iškilo besivystant globalizacijos procesams bei plėtojantis tarptautinei prekybai. Tad 2005 m. Europos Sąjungai nusprendus, kad valstybių narių įmonių konsoliduotos finansinės ataskaitos turės būti rengiamos pagal tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus, pamažu TFAS tapo pasauliniais standartais – remiantis oficialiu TFAS tinklalapiu, šiuo metu standartus yra priėmusios 150 pasaulio valstybės. Tad drauge su kitomis šalimis Australija ėmė šalyje taikyti tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų įdiegimo programą.
2002 m. Australijos apskaitos standartų valdyba (angl. AASB) nutarė šalyje priimti tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus. Sprendimo esmė buvo užtikrinti, kad Australijoje būtų išleisti apskaitos standartai atitinkantys TFAS, t. y. priimti tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų nuostatas su nedideliais pakeitimais, atitinkančiais Australijos teisinę aplinką.
Vykdydama šį sprendimą, Australijos apskaitos standartų valdyba išleido Australijos tarptautinės finansinės atskaitomybės standartus (angl. AIFRS), lygiaverčius TFAS. Nuo 2005 m. sausio 1 d. AASB priėmė, kad visos 2005 metais įmonių parengtos finansinės ataskaitos turi atitikti TFAS. Lyginant su Lietuva, šalis kaip Europos Sąjungos valstybė narė, yra įpareigota laikytis 2002 m. Europos Sąjungos priimto TFAS reglamento, todėl, remiantis Tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų Fondo (angl. „IFRS Foundation“) išleistu dokumentu, Lietuvoje TFAS standartai yra taikomi beveik visoms įmonėms.
Australijoje atlikus tarptautinių standartų įdiegimo reformą, šalies įmonių atstovai pripažino, jog TFAS priėmimas yra teisingas Australijos sprendimas atsižvelgiant į Australijos padėtį pasaulyje. Australijos apskaitos standartų valdyba priimdama TFAS vadovavosi įmonių teisinėms formoms neutraliu požiūriu, pagal kurį standartai nėra taikomi visiems ūkio subjektams vienodai – ne pelno siekiančioms organizacijoms TFAS standartai yra naudojami kaip pagrindas, kuris atitinkamai pritaikomas atsižvelgiant į šio subjekto poreikius. 2017 metais Australijos apskaitos standartų valdybai atlikus ne pelno siekiančių organizacijų atstovų apklausą, paaiškėjo, kad ši neutrali politika palengvina apskaitos specialistų mobilumą iš vienos teisinės formos organizacijos į kitą (t.y. pereinant iš pelno siekiančios į ne pelno siekiančią ir atvirkščiai) bei leidžia palyginti įvairią teisinę formą užimančių organizacijų finansinius rezultatus. Tačiau ne pelno siekiančių organizacijų atstovai pareiškė manantys, kad reikėtų modifikuoti kai kuriuos jiems taikomus standartus, pavyzdžiui, sumažinti tam tikrus finansinės atskaitomybės informacijos atskleidimo reikalavimus, kadangi tai yra mažiau aktualu jų organizacijoms.
Lyginant su Australija, Lietuvoje įvedus Tarptautinius apskaitos standartus taip pat iškilo problema dėl ne pelno siekiančių organizacijų. Remiantis Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitine medžiaga „Nevyriausybinių organizacijų buhalterinės apskaitos problemos“, galima išskirti problemą, kad Lietuvoje 2005 metais priėmus Tarptautinius apskaitos standartus nebuvo „pilnai įvertinti pelno nesiekiančių ūkio subjektų, o taip pat ir NVO, veiklos ir apskaitos ypatumai“. Jei pelno siekiančių organizacijų pagrindinis uždavinys įžvelgti, ar ūkio subjektas yra pelningas, svarbiausiu objektu laikant pelną, tai ne pelno siekiančių organizacijų šis veiksnys nedomina, kadangi pelnas nėra svarbiausias šių subjektų tikslas. Taigi šiuo atveju įprastas pelno siekiančių organizacijų perėjimo būdas nuo finansinės atskaitomybės prie mokestinės atskaitomybės ne pelno siekiančioms organizacijoms nėra tinkamas. Todėl Lietuvos laisvosios rinkos instituto nuomone, būtų verta ne pelno siekiančioms organizacijoms suteikti laisvę pasirinkti joms labiausiai tinkamą ir šio sektoriaus interesus tenkinantį finansinių ataskaitų pateikimo būdą.
Nepaisant ne pelno siekiančių subjektų įžvelgtų neigiamų TFAS taikymo Australijoje aspektų, 2005 metais Australijos apskaitos standartų valdyba (angl. AASB) politinėje ataskaitoje „Tarptautinė konvergencijos ir harmonizacijos politika“ nurodė, kad šalyje taikant TFAS auga užsienio investuotojų supratimas apie Australijos finansines ataskaitas, sumažinamos bendradarbiaujančių Australijos ir užsienio bendrovių finansinės atskaitomybės išlaidos bei yra lengviau palyginti finansinę Australijos ir užsienio viešojo sektoriaus subjektų padėtį. Be to, šaliai lengviau kontroliuoti užsienio valstybių įmonių veiklą – vykdomas operacijas – Australijos teritorijoje.
             

Straipsnį parengė Evelina Siniauskaitė

1 komentaras:

  1. Esame finansų įstaiga, kurios specializacija yra projektų rėmimas, pagalba pagyvenusiems žmonėms, bedarbiams, hipotekos paskoloms ir pensininkams su 3% palūkanų norma grąžinimo laikotarpiu.

    Norėdami gauti daugiau informacijos, galite susisiekti su mumis: mpantzagiota03@gmail.com

    AtsakytiPanaikinti