Austrijos apskaitos istorija - Vokietijos atspindys?
Šimtmečius Austrijos apskaitos sistemos formavimąsi įtakojo
išoriniai ir vidiniai veiksniai – okupacija, prekybiniai santykiai, visuomeniškas
išsilavinimas, globalizacija. Tačiau reikšmingiausias analitikų išskiriamas
veiksnys yra geografinė šalies padėtis – riba su Vokietija. Iš tiesų abiejų
valstybių istorija, įstatyminė ir organizacinė struktūros persipynusios
tarpusavyje.
Pirmasis išsamus teisinis dokumentas,
reglamentuojantis apskaitos ir verslo santykių reguliavimą vokiečių kalba, buvo
Vokietijos konfederacinės valstybės prekybos kodeksas (vok. Allgemeine Deutsche
Handelsgesetzbuch (ADHGB)), priimtas 1863 m. Dokumento įstatai suskirstyti į
penkis atskirus skirsnius, kurie išdėstyti tokia tvarka:
1. Bendrosios nuostatos.
Šiame skyriuje nurodama įstatymo paskirtis ir taikymas, prekybinės veiklos
samprata ir dalyviai, jų darbo ypatybės ir teisiniai įgaliojimai, įmonių steigimo
dokumentacija ir tvarka.
2. Ribotos ir neribotos
civilinės atsakomybės įmonės. Skyriaus pagrindą sudaro teisinių santykių tarp
įmonės akcininkų (bendraturčių) aiškinimas, jų turtinės atsakomybės, įmonių
likvidavimo procedūra.
3. Prekybinių įmonių
buhalterinė apskaita. Šioje įstatymo dalyje pateikiami bendrieji apskaitos
dokumentų reikalavimai. Patvirtinta metinė finansinė įmonių atskaitomybė (privaloma
rengti balansus ir inventorizacijas), įmonės buhalterinės apskaitos dokumentų
saugojimo terminas (10 m.), nustatyti atsargų valdymo principai, nuosavo
kapitalo įstatai, nurodamas balanso turinys - skirstymas į turto, nuosavo
kapitalo ir įsipareigojimų klases.
Įdomus faktas, kad tuomet, skirtingai nuo šiuo metu Lietuvoje taikomos
balanso klasifikacijos, įsipareigojimai skirstyti į konvertuojamas obligacijas,
įsipareigojimus kredito įstaigoms, tarpusavyje susijusiems filialams, mokesčių
administravimo institucijoms, prekybos įmonėms ir įsipareigojimus,
atsirandančius priimant ir išleidžiant vekselius.
Į privalomas teikti finansines
ataskaitas pelno (nuostolių) ataskaita įtraukta tik 1874 m. Šiuo ADHGB įstatymo papildymu tai pat įteisinti akcinių bendrovių
privalomieji rezervų fondai.
4. Įmonių rūšys. Ketvirtame
skyriuje įmonės skirstomos pagal skirtingas veiklas – komercines, ekspedijavimo,
transportavimo sausuma (logistikos). Detaliai išdėstomi kiekvienos įmonės veiklos
pagrindai, steigimas ir veiklos nutraukimas. Pateikiamos krovinių vežimo
geležinkelio transportu taisyklės.
5. Prekybinės laivybos teisės aktai. Skyriuje nurodoma laivų
registravimo tvarka, nacionalinė priklausomybė, laivo kapitono ir įgulos
teisės, pareigos ir atsakomybė, pateikiamos keleivių vežimo jūra, krovinių
vežimo jūra (konosamento), laivo
frachtavimo (čarterio) sutartys ir jų vykdymas. Patvirtintos laivo, krovinio,
prekių, įsivaizduojamo (būsimo) pelno draudimo sąlygos ir patirtos žalos, nuostolių
išmokėjimo procedūra.
Vokietijos konfederacinės valstybės prekybos kodeksas galiojo
iki 1938 m. kovo 13 d., kai Vokietija
aneksavo nepriklausomą Austrijos Respublikos valstybę. Tuomet ADHGB įstatai pakeisti Vokietijos įmonių įstatymu (vok. Das Handelsgesetzbuch (HGB)), kuriame vyravo platesnis
požiūris į finansinės atskaitomybės standartus. Siekiant užtikrinti sistemos skaidrumą
ir patikimumą įvedami buhalterinės apskaitos principai, kurie iš esmės atitinka
šiuolaikinius (nuoseklumas, aiškumas, teisingumas, išsamumas ir pan.), įkuriama
įmonių audito institucija, tiesiogiai pavaldi Vokietijos auditorių institutui
(vok. Institut der Wirtschaftsprüfer). Įstatyme papildomai suformuoti įmonių,
teikiančių prekių sandėliavimo paslaugas, norminiai teisės aktai.
Austrijai tapus
nepriklausoma valstybe (1945 m.) finansinės atskaitomybės taisyklės atskiriamos
nuo Vokietijos, tačiau esminių pokyčių juose nevykdoma. Atgavusi
identitetą Austrijos valstybė apskaitos politikos įstatymų bazę tobulino pagal
Vokietijos jurisprudencijos pavyzdį. Tačiau tokia elgsena yra natūrali –
dauguma valstybių perima ekonomiškai stipresnių šalių susiformavusias nuostatas
ir principus.
Austrijoje, kaip ir
visose kontinentinės Europos modelio šalyse, apskaitos praktika ir taisyklės
orientuotos į mokestinę teisę. Šiuo metu vyrauja tendencija teikti dviejų rūšių
finansinę atskaitomybę. Pirma - įmonės teikia finansines ataskaitas pagal
nacionalines apskaitos taisykles, kurios labai glaudžiai susijusios su mokesčių
įstatymais ir skirtos patenkinti kreditorių (bankų, valstybės), bei mokesčių
administratoriaus interesus. Antra – bendrovės, kurių vertybiniais popieriais
prekiaujama rinkose, teikia konsoliduotą finansinę atskaitomybę, paremtą
tarptautiniais finansinės atskaitomybės standartais (TFAS).
Straipsnį
parengė Reda Kisieliūtė, Gintarė Zaksaitė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą