1 TAS „Finansinių
ataskaitų pateikimas“ ir jį atitinkančių reglamentų skirtumų analizė
Sparti globalizacija, pasaulinės investicijos ir ekonominė plėtra
reikalauja vis kokybiškesnės apskaitinės informacijos. Našaus verslo vystymui reikalingas
vieningas informacijos srautas, kuris įmonių vadovams, investuotojams ir
kitiems finansinių ataskaitų vartotojams leistų lengviau pasiekti teisingą ir
tinkamą informacijos suvokimą, vertinimą ir palyginimą. Dėl šių priežasčių, vis
dažniau įmonių apskaitose yra diegiami tarptautiniai standartai, kurių skirtumai
su šalių nacionaliniu reglamentu nors ir išlieka, tačiau efektyvumas
pripažįstamas vis platesniu mąstu. Įmonės vis dažniau
deklaruoja norą suderinti tarptautinius ir nacionalinius šalių standartus. Kaip
teigia Pilvelis (2012), viena
iš svarbiausių užduočių valstybėms tampa inicijuoti teisinės bazės pakeitimus
siekiant suvienodinti verslo apskaitą pasaulinėje erdvėje, todėl esminiu
klausimu ir šiuometiniame Lietuvos versle išlieka 1 TAS ir jį atitinkančių
relamentų išliekantys skirtumai.
1 lentelė. Finansinio
rinkinio sudedamosios skirtingame reglamente
Direktyva 2013/34/ES
|
TAS
|
VAS
|
1. Balansas;
2. Pelno nuostolių ataskaita;
3. Aiškinamasis raštas.
|
1. Laikotarpio
pabaigos finansinės būklės ataskaita;
2. Laikotarpio
bendrųjų pajamų ataskaita, arba atskira pajamų ataskaita + bendųjų pajamų
ataskaita;
3. Laikotarpio
pinigų srautų ataskaita;
4. Laikotarpio
nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita;
5. Aiškinamasis
raštas.
|
1. Labai
mažos ( trumpas balansas, trumpa p.n ataskaita);
2. Mažos
(sutrumpintas balansas arba balansas, p.n ataskaita, aiškinamasis raštas. Neprivaloma–
n.k pok. ataskaita, pinigų srautų ataskaita).
3. Vidutinės,
didelės – balansas, p.n ataskaita, n.k pok. ataskaita, pinigų srautų
ataskaita, aišk. raštas.
|
1 lentelėje atsispindi finansinio rinkinio sudarymas remiantis skirtingu apskaitos reglamentavimu. Matyti, jog kiekvienu atveju reikalaujamos sudedamosios dalys ar jų terminologija skiriasi. Direktyvoje reikalaujama tik trijų ataskaitų. Tačiau svarbu paminėti, jog pagal šią direktyvą valstybė narė (išskyrus mažąsias įmones) gali rinktis reikalauti iš vidutinių/didelių įmonių sudaryti daugiau nei 3 ataskaitas. Taip pat pagal direktyvą valstybė narė gali reikalauti, kad ir mažos įmonės parengtų daugiau informacijos, tačiau su sąlyga, kad tos ataskaitos bus rengiamos mokesčių rinkimo ar mokesčių skaičiavimo tikslais (pvz. Lietuvoje mokestinės deklaracijos, nauja mokėjimų valdžios institucijoms ataskaita). Pasaulinis reglamentavimas - TFAS reikalauja, kad ataskaitos būtų sudaromos pagal TAS, nesvarbu ką numato finansinės atskaitomybės įstatymas, t.y nesvarbu, kad įmonė yra maža, vidutinė ar didelė – ji pagal TAS reikalavimus turi rengti 5 ataskaitų rinkinį, kai tuo tarpu, Verslo apskaios standartai išskiria įmonių grupes, kurios remiantis įmonių kategorijų rodikliais rengia skirtingus finansinių ataskaitų rinkinius.
Be finansinių ataskaitų rinkinio skirtumų, svarbu
paminėti ir reglamentavimo skirtumus atskiroms
rinkinio ataskaitoms. Kaip teigia Budrionytė ir Šalkauskaitė (2016), yra
„<...> nustatyti reikšmingi skirtumai tarp pelno (nuostolių) ir bendrųjų
pajamų ataskaitų, taip pat informacijos pateikimo aiškinamajame rašte
reikalavimų“. Tai patvirtina 1 TAS ir 3 VAS. 3-iasis Verslo apskaitos
standartas, reglamentuojantis Pelno (nuostolių) ataskaitą, kitų bendrųjų pajamų
pateikimo nenurodo šioje ataskaitoje, tuo tarpu tarptautinis reglamentas reikalauja,
jog ūkio subjektas bendrųjų pajamų ataskaitoje pateiktų ir ataskaitiniu
laikotarpiu pripažintas kitas bendrasias pajamas. Tai patvirtina ištrauka iš 1
– ojo Tarptautinio apskaitos standarto: „ūkio subjektas gali pateikti ir kitų
bendrųjų pajamų komponentus: a) atskaičius susijusius mokesčius arba b) prieš
atskaičiuojant susijusius mokesčius nurodydamas bendrą pelno mokesčio,
susijusio su tais komponentais, sumą“.
Kitas
literatūroje išskiriamas ir dažnai diskutuojamas skirtumas yra aiškinamasis
raštas ir jo pateikimas. „<...> Pagal TFAS aiškinamajame rašte
reikalaujama atskleisti kur kas daugiau informacijos nei pagal VAS <...>.
To priežastis – TFAS griežtai neapibrėžia pačių finansinių ataskaitų formų,
todėl detalesnė informacija gali būti pateikiama ne pagrindinėse ataskaitose, o
išsamiai atskleista aiškinamajame rašte. VAS priešingai – aiškinamajame rašte
informacijos pateikiama mažiau, tačiau pačios ataskaitos (jei nesutrumpintos)
yra išsamesnės“ (Budrionytė, Šalkauskaitė, 2016). Tai sukuria esminį palyginamumo
skirtumą, kuris ypatingai pasireiškia įmonei pereinant nuo VAS prie TAS/TFAS
naudojimo.
Taigi,
tarptautinio ir nacionalinio reglamento skirtumai pastebimi jau metodikoje.
Tačiau nepaisant to, jog įmonės, taikant ar pereinant prie tarptautinių apskaitos
standartų susiduria su finansinių ataskaitų ar bendrai - apskaitos pokyčiais, kurie
gali paveikti įmonių veiklos rezultatus, būdingi privalumai, kurie kuria
palyginamumo faktorių, teigiamai lemiantį esamus ar potencialius investotojus,
visgi sukuria tarptautiniu reglamentu grįstai įmonei pridėtinės vertės.
Gerda
Juškaitė, Laura Vaidžiulytė
Literatūra:
1.
Pilvelis,
T. (2012). Perėjimo nuo verslo
apskaitos standartų prie tarptautinių apskaitos standartų įtaka įmonių veiklos
rezultatams. Magistro darbas, Mykolo Romerio universitetas.
2.
Šalkauskaitė,
G., & Budrionytė, R. (2016). Verslo apskaitos standartų ir tarptautinių
finansinės atskaitomybės standartų palyginamoji analizė ir vertinimas. In VU
EF studentų mokslinės draugijos konferencija: straipsnių rinkinys, 2015 (pp.
238-247). Vilniaus universitetas.
3.
International
Financial Reporting Standard 1 First-time Adoption of International Financial
Reporting Standards. EC staff consolidated version as of 21/06/2012. Prieiga
per internetą: < http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs/consolidated/ifrs1_en.pdf>, [Žiūrėta: 2017.10.14].
4.
International
Accounting Standard 1 Presentation of Financial Statements. Prieiga per
internetą:
<http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs/arc/ias1_annex_en.pdf>,
[Žiūrėta: 2017.10.14].
Ieškote skolų konsolidavimo paskolos, neužtikrintos paskolos, verslo paskolos, hipotekos paskolos, paskolos automobiliams, studentų paskolos, asmeninės paskolos, rizikos kapitalas ir kt.! Aš esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir asmenims, kurių palūkanos yra žemos ir pagrįstos 2% palūkanų normos. El. Paštas: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikintiIeškote skolų konsolidavimo paskolos, neužtikrintos paskolos, verslo paskolos, hipotekos paskolos, paskolos automobiliams, studentų paskolos, asmeninės paskolos, rizikos kapitalas ir kt.! Aš esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir asmenims, kurių palūkanos yra žemos ir pagrįstos 2% palūkanų normos. El. Paštas: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikinti