Bernard Madoff Ponzi schema: Apskaitos skandalas
Bernardo Madoffo finansinės apgaulės
laikotarpis tęsėsi net 28 metus, po to sekė skandalo priežasčių ir pasekmių
analizavimas. Svarbu paminėti, nuo ko viskas prasidėjo, kaip vyko ir kuo
baigėsi.
Raida
Svarbiausios datos ir įvykiai Madoffo apgaulingoje veikloje.
1980-tieji metai, Madoffo schemos
inicijavimas.
Buvo priimti milijardai dolerių iš atskirų investuotojų,
labdaros organizacijų, pensijų fondų, rizikos draudimo fondų ir kt. Madoff
teigė, kad jo sudėtinga prekybos ir apsidraudimo strategija generuoja
investicinį pelną nepriklausomai nuo rinkos sąlygų, nors kaip vėliau paaiškėjo,
kad nebuvo prekiauta jokiomis klientų akcijomis.
2000 m. gegužės mėn. pirmieji įspėjamieji
sukčiavimo ženklai.
Masačusetso finansų analitikas Harry Markopolos bandė
įspėti finansų kontrolierius dėl galimo Madoffo sukčiavimo, sakydamas, kad jo
tariama prekybos strategija gali neteikti tokios nuolatinės teigiamos grąžos.
JAV vertybinių popierių ir biržos komisija keletą ateinančių metų ignoravo jo
įspėjimą net kelis kartus.
2008 m. gruodžio 10 d. Madoffas papasakojo šeimos nariams apie apgaulę.
Madoffas pasakė savo sūnums, broliui ir žmonai, kad jo
verslas buvo "vienas didelis melas" ir "iš esmės milžiniška
Ponzi schema". Vakare, jo sūnūs perdavė jį JAV valdžios institucijoms.
Madoffas buvo areštuotas kitą dieną dėl sukčiavimo vertybiniais popieriais.
Nors Madoffo skaičiavimais sukčiavimas turėjo siekti 50 mlrd. dolerių, vėliau
paaiškėjo, kad bendras klientų pareiškimų/skundų balansas siekė maždaug 64,8
mlrd. dolerių.
Bernardas Madoffas papasakojo savo investicinės įmonės
vyresniajam darbuotojui, kad klientai paprašė išpirkti 7 mlrd. dolerių, ir jam
iškilo sunkumų su grynųjų pinigų išėmimu.
2008 m. gruodžio 11 d. Madoffas
pasidavė valdžios institucijoms.
Jis teigė, kad: “nėra nekalto paaiškinimo".
Federaliniai prokurorai galiausiai apkaltino jį sukčiavimu, tarptautiniu pinigų
plovimu, priskiriant šiuos nusikaltimus prie federalinių vertybinių popierių
nusikaltimų ir kitų kaltinamojo akto punktų.
2008 m. gruodžio 12 d. Federalinis
teisėjas užšaldė Madoffo turtą.
2008 m. gruodžio 15 d. Federalinis
teisėjas paskyrė patikėtinį.
Buvo siekta surasti lėšų Madoffo aukų investicijoms
refinansuoti, kurių skaičius JAV ir užsienyje buvo maždaug 4800 vienetų.
2009 m. kovo 12 d. Madoffas buvo
įkalintas.
Paskelbtas kaltu dėl visų 11 kaltinimų. Nuteistas kalėti
150 metų.
Schema
Oficialiai pristatoma BMIS investavimo strategija rėmėsi
prekyba išvestinėmis finansinėmis priemonėmis, naudojant apsidraudimo nuo
rizikos metodą, pačio Madoff įvardintą kaip „split-strike conversion“. BMIS
siekė įsigyti akcijų krepšelį, kurio grąža glaudžiai atitiktų S&P 100
indekso grąžą. Perkant ir parduodant finansiškai nuostolingas (angl. out-of-the-money) pozicijas sukuriamos
„lubos“ galimai grąžai bei „grindys“ potencialiems nuostoliams – tokiu būdu
siekiama, kad investicijų grąža varijuotų nustatytame intervale. BMIS investuotojams
žadėjo pastovią 8-12% grąžą – tai gerokai mažesnis skaičius nei įprastai
sukčiavimo schemomis siūloma uždirbti didžiulė grąža per trumpą laikotarpį, kas
prisidėjo prie Madoff schemos sukurto patikimumo įvaizdžio bei ilgaamžiškumo.
Iš tiesų BMIS investavimo veikla neužsiėmė. Investuotojų
lėšos buvo pervedamos į banko sąskaitas, jiems pateikiant fiktyvius investicijų
grąžos rezultatus. Investuotojui pareiškus norą atsiimti lėšas ar jų dalį, jos
būdavo grąžinamos iš pačio investuotojo ar naujų investuotojų įneštų pinigų.
Faktas, jog investuotojams nebuvo sudaromos kliūtys atsiimti įneštus pinigus,
taip pat prisidėjo prie patikimos investavimo bendrovės įvaizdžio. Pažymėtina,
kad BMIS investavimo rezultatai pasižymėjo sunkiai tikėtina sėkme ir pastovumu
– per visą 17 metų gyvavimo laikotarpį BMIS „užtikrino“ 557% grąžą
investuotojams, neturėjo nei vienų nuostolingų metų ir labai nedidelę dalį
nuostolingų prekybos mėnesių (apie 10 iš 215 mėnesių). Toks investicijų
pastovumas buvo viena patraukliausių paskatų investuoti su BMIS, vis tik ne
vienas analitikas kėlė klausimą dėl skelbiamų rezultatų tikrumo – patikrinus
skaičius, nustatyta, jog tokių rezultatų gauti nebuvo įmanoma. Didesnio šių
pareikšimų sukelto atgarsio ar detalesnių patikrinimų B. Madoff pavyko išvengti
savo reputacijos ir kontaktų dėka – BMIS veikimo laikotarpiu jis buvo žinomas
kaip patyręs investavimo profesionalas ir Wall Street investuotojų bendruomenės
autoritetas, ženkliai prisidėjęs prie NASDAQ biržos sukūrimo ir jos valdytojų
tarybos nariu išbuvęs ilgus metus. Nebuvo sunku įtikinti investuotojus, jog šis
rinkos veteranas ilgametės patirties ir rinkos įžvalgos dėka geba užtikrinti
puikius grąžos rodiklius.
Spaudoje buvo neretai rašoma, kad B. Madoff operavo apribotos
rizikos fondą (angl. hedge fund) ar
jų grupę, nors B. Madoff niekuomet neteigė esantis fondų valdytoju, bei savo
vardu nebuvo įsteigęs jokio fondo. Jis paprasčiausiai skelbė, jog jo brokerių
firma BMIS geba užtikrinti pastovią 10-12% metinę grąžą, pasitelkdama
konservatyvią investavimo strategiją ir biržoje prekiaudama specialiai atrinktu
finansinių priemonių portfeliu - tiesiog norint savo pinigus investuoti su BMIS
reikėjo išskirtinio pakvietimo.
B. Madoff schemos ilgaamžiškumas slypėjo veiklos
organizacinėje struktūroje. Investuojama buvo ne tiesiogiai su BMIS, o per partnerių
fondus (angl. feeder funds). Klientai
turėjo investuoti per vieną iš BMIS patvirtintų partnerių, kurie atitinkamai
atidarydavo sąskaitą ir jos portfelio pilną valdymo kontrolę patikėdavo BMIS. Tokia
struktūra reiškė, jog investuotojai nebuvo tiesioginiai BMIS, bet šių partnerių
fondų klientai. Dėl šios priežasties išsamus įmonės veiklos finansinis ir
teisinis patikrinimas (angl. due
diligence) galėjo būti vykdomas tik partnerių fondui, o ne pačiai BMIS,
tokiu būdu išvengiant jos audito ir tikrosios veiklos atskleidimo.
Įspėjamieji ženklai
Tikroji BMIS vykdoma veikla buvo neatskleista beveik 17
metų, vis tik bendrovės gyvavimo laikotarpiu buvo galima pastebėti daugelį
įspėjamųjų ženklų, turėjusių sukelti investuotojų nepasitikėjimą.
Įtartinas
auditavimo procesas.
BMIS, pati valdanti 17 mlrd. JAV dol. vertės turto, buvo audituojama smulkios
firmos Friehling and Horowitz, kuri
buvo praktiškai nežinoma investicijų valdymo bendruomenėje. Ši firma turėjo
viso tris darbuotojus – direktorių, sekretorę ir vieną apskaitos specialistą,
jai niekada nebuvo atliktas išorinis vertinimas. Bet kokio tradicinio apribotos
rizikos fondo klientams toks pasirinkimas būtų nepriimtinas, vis tik BMIS
investuotojus greičiausiai ramino tai, jog partnerių fondus (kuriems ir buvo
tiesiogiai patikėtos jų lėšos) auditavo plačiai žinomos kompanijos – PricewaterhouseCoopers, BDO, KPMG
ir kt.
Neįprasta
mokesčių sistema.
Kadangi BMIS oficialiai nebuvo fondas, vienintelė įmonei tenkanti kompensacija
buvo „rinkos tarifo“ (angl. market rate)
komisiniai nuo kiekvieno įvykdyto sandorio. Tuo tarpu trečiosios šalies
partnerių fondai galėjo gauti 2% valdymo ir/ar 20% sėkmės mokestį. Toks
neįprastas verslo modelis turėjo sukelti įtarimą investuotojams – jei BMIS
investavimo strategija tokia sėkminga, dėl kokios priežasties jie milijonų
dolerių vertės uždarbį iš valdymo ir sėkmės mokesčių perleidžia trečiosios
šalies partnerių fondams?
Mažas
darbuotojų skaičius.
BMIS deklaravo, jog įmonėje tiesioginę investicijų valdymo ir rinkos tyrimo
funkciją atlieka 1-5 darbuotojai. Tuo pačiu ji deklaravo, jog įmonė valdo turto
už 17 mlrd. JAV dolerių – ar tokio mažo žmonių skaičiaus pakanka veiksmingai
valdyti tokios vertės turtą?
SEC
registracija.
B.Madoff registravosi SEC (liet. JAV vertybinių popierių ir biržos komisija) kaip
investavimo patarėjas tik 2006 m. - iki šio laiko jis vengė registracijos ir
reikalaujamos išsamios informacijos apie vykdomą finansinę veiklą atskleidimo.
B.Madoff pasinaudojo teisine spraga, leidusia investavimo patarėjams su mažiau
negu 15 klientų nesiregistruoti. Vertinant vieną partnerių fondą kaip vieną
klientą, jų skaičius 15 nesiekė. 2006 m. SEC pakeitė nuostatus – pradėti
skaičiuoti galutiniai klientai ir B.Madoff privalėjo registruotis. Kiek vėliau
SEC atsisakius tokios skaičiavimo metodikos, B.Madoff, skirtingai nei daugelis
kitų, registracijos neatnaujino. Negana to, registracijos laikotarpiu, t.y.
kuomet B.Madoff buvo įpareigotas pateikti išsamią finansinės veiklos ataskaitą,
jo investavimo patarėjo veikla nebuvo tirta.
Uždarumas. B.Madoff atsisakydavo atsakyti į
bet kokius su jo verslu ar investavimo strategija susijusius klausimus ar
pateikti prašomą informaciją, net neformalioje aplinkoje. Toks elgesys
nebūdingas apribotos rizikos fondų aplinkoje – net ir uždariausiais fondas
paprastai linkęs užtikrinti investuotojus dėl veiklos operacijų skaidrumo,
efektyvumo ir patikimumo.
Elektroninės
prieigos trūkumas.
Dauguma brokerių suteikia elektroninę prieigą prie jų investuotų lėšų
sąskaitos, tačiau B.Madoff tokios galimybės savo klientams nesudarė. Partnerių
fondai prekybos dienos gale galėjo paštu gauti popierinį „bilietą“, kuriame
buvo žymimos dienos transakcijos. Be to, daugumoje šių bilietų tikslus
finansinių transakcijų laikas nebuvo žymimas, tad atsekti jų eiliškumą buvo
neįmanoma. Oficialiai toks procesas buvo taikomas informacijos apsaugai - tam,
kad nebūtų įmanoma transakcijų atkartoti ar iš jų pasipelnyti. Iš tiesų tokia
praktika sudarė sąlygas fabrikuoti tokius „bilietus“, kurie patvirtintų
skelbiamus BMIS investavimo rezultatus.
Pasekmės
"Madoff" skandalas pakeitė finansų sektoriaus
veikimo būdus bei visuomenės suvokimą apie brokerius, kuriems patikėdavo savo
pinigus, iškilo klausimas: „Kuo pasitikėti dabar, jei ne savo tarpininku?“.
● Vertybinių popierių ir biržos
komisija (SEC) ėmėsi priemonių kovai su panašiais skandalais ir siekė apsaugoti
būsimus investuotojus.
● Teigiamas skandalo aspektas:
Dodd-Frank įstatymas, taip pat žinomas kaip "Wall Street" reformų ir
vartotojų apsaugos aktas.
Atsirado registravimo reikalavimai
ir naujų taisyklių išimtys, Dodd-Frank taip pat paskatino rizikos draudimo
fondus ir investicines įmones laikytis naujų ataskaitų teikimo reikalavimų ir
davė SEC institucijai stebėti finansų sistemas, kurios galėjo sukelti sisteminę
riziką.
● Investuotojai pradėjo kruopščiau
investuoti savo pinigus, reikalavo visapusiško skaidrumo užtikrinimo, todėl
jiems pradėtas skirti itin didelis dėmesys.
● Remiami rizikos draudimo fondų
dalyviai, rengiami klausimynai, susiję su technologijomis ir saugumo
užtikrinimo praktika.
● Prabalsuota, kad brokeriai kas
ketvirtį pateiktų ataskaitas, kuriose išsamiai būtų pateikta visa reikalinga
informacija, kaip tvarkomi klientų vertybiniai popieriai ir pinigai.
Kuomet 2008 m. gruodžio mėn. žlugo Madoffo sukurta
sukčiavimo schema, jos poveikis iš karto buvo pastebėtas daugelyje labdaros
organizacijų, universitetų, tarp turtingų asmenų, kurie investavo daugiau kaip 20 milijardų dolerių, daugelį iš
jų teko uždaryti. Visuomenės pasitikėjimas finansų sistema buvo paveiktas, ypač
tarp žmonių, gyvenusių netoli Madoffo aukų. Šis "šokas" pasitikėjimui
galėjo atsirasti dėl padidėjusio bendravimo apie sukčiavimą per socialinius
tinklus su aukomis arba dėl padidėjusio vietos žiniasklaidos informacijos
viešinimo. Nemažos pinigų sumos buvo
perkeltos iš rizikingų investavimo fondų į saugius grynųjų pinigų indėlius
federaliniuose apdraustuose bankuose. Investuotojai perleido maždaug 430 mlrd.
dolerių saugesnėms investicijoms dėl sumažėjusio pasitikėjimo.
Jovita Laurinaitytė, Kristina
Zernovaitė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą