Finansinių instrumentų
apskaitos pasikeitimai įsigaliojus naujam tarptautiniam finansinės
atskaitomybės standartui
Sparčiai plečiantis ir sudėtingėjant pasaulinėms finansų rinkoms,
auga ir finansinių instrumentų skaičius bei kompleksiškumas. Bankai, įmonės ir
jų apskaitos specialistai susiduria su nuolatiniu iššūkiu, kaip tinkamai
apskaityti ir pateikti finansinėse ataskaitose finansinius instrumentus, kurie
daugelio apskaitos ir audito specialistų, įvardijami, kaip vienu sudėtingiausių
apskaitos objektų. Finansinių instrumentų apskaitos taisyklės keičiamos,
tobulinamos ganėtinai dažnai, o artimiausi nauji pokyčiai, susiję su finansinių
instrumentų apskaita, numatomi nuo 2018 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujam
tarptautiniam finansinės atskaitomybės standartui TFAS 9 „Finansiniai
instrumentai“, kuris pakeis iki šiol galiojusį ir finansinių instrumentų apskaitai
taikytą TAS 39 „Finansiniai instrumentai: pripažinimas ir įvertinimas“. Tarptautinių
apskaitos standartų valdybos sprendimą paspartinti naujojo finansinių
instrumentų apskaitos standarto įvedimą lėmė siekis išspręsti pasaulinės
finansų krizės pasekmių išryškintas apskaitos problemas, siejamas su standarto
spragomis. Esminiai pokyčiai, įvedami su 9-tuoju TFAS „Finansiniai
instrumentai“, susiję su trimis sritimis: klasifikavimu ir įvertinimu, vertės
sumažėjimo ir išvestinių priemonių apskaita.
Finansinių instrumentų sąvoka
Finansinių
instrumentų sąvokos suvokimo svarba atsiranda tuomet, kai siekiama
išsiaiškinti, ar finansinių instrumentų apskaitą reglamentuojančių tarptautinių
apskaitos standartų nuostatos turėtų būti taikomos vienoje ar kitoje įmonėje. Nemažai
įmonių apskaitininkų, kurie nepakankamai domisi naujais tarptautinių finansinės
atskaitomybės standartų pokyčiais, gali manyti, jog 9–tojo TFAS nuostatos
įmonės apskaitai neturės jokio poveikio. Visgi, finansinių instrumentų apskaitą
reglamentuojančio standarto nuostatos turėtų būti taikomos ženkliai dažniau,
pavyzdžiui, net ir paprasčiausiu atveju, kuomet įmonė parduoda produkciją
skolon yra įgyjamas finansinis instrumentas – prekybos gautinos sumos. Tai
vienas iš pavyzdžių, atskleidžiančių nepakankamą finansinių instrumentų sąvokos
suvokimą ir pagrindžiančių jos atskleidimo svarbą. Finansinių instrumentų
sąvoka apibrėžiama 32–tajame TAS „Finansiniai instrumentai: pateikimas“,
kuriame nurodoma, kad finansinis instrumentas - tai bet kokia sutartis, kurios
pagrindu vienoje įmonėje susidaro finansinis turtas, o kitoje įmonėje
finansinis įsipareigojimas arba nuosavybės instrumentas. Finansiniam turtui
priskiriami:
1)
grynieji pinigai;
2)
kitų įmonių nuosavybės instrumentai;
3)
sutartinės teisės: i) gauti grynuosius pinigus ar kitą finansinį
turtą iš kitos įmonės; ii) arba apsikeisti finansiniu turtu ar įsipareigojimais
su kita įmone įmonei potencialiai palankiomis sąlygomis;
4)
sutartis, kurios pagrindu ateityje bus arba gali būti atsiskaitoma
pačios įmonės nuosavybės instrumentais ir tai: i) ne išvestinės finansinės
priemonės, kurių pagrindu įmonė yra arba gali būti įpareigota gauti kintamą
skaičių pačios įmonės nuosavybės instrumentų; arba ii) išvestinės finansinės
priemonės, už kurias bus arba gali būti atsiskaitoma kitais būdais, nei apsikeitimas
fiksuota grynųjų pinigų suma ar kitu finansiniu turtu už fiksuotą skaičių
pačios įmonės nuosavybės instrumentų.
Finansiniai įsipareigojimai apibrėžiami kaip:
1)
sutartinis įsipareigojimas: i) pateikti grynuosius pinigus ar kitą
finansinį turtą kitai įmonei; ar ii) apsikeisti finansiniu turtu ar
įsipareigojimais su kita įmone įmonei potencialiai nepalankiomis sąlygomis;
2) sutartis, kurios pagrindu ateityje bus
arba gali būti atsiskaitoma pačios įmonės nuosavybės instrumentais ir tai: i)
ne išvestinės finansinės priemonės, kurių pagrindu įmonė yra arba gali būti
įpareigota pateikti kintamą skaičių pačios įmonės nuosavybės instrumentų; arba
ii) išvestinės finansinės priemonės, už kurias bus arba gali būti atsiskaitoma
kitais būdais, nei apsikeitimas fiksuota grynųjų pinigų suma ar kitu finansiniu
turtu už fiksuotą skaičių pačios įmonės nuosavybės instrumentų.
Nors 32-tame
TAS pateikiamas ganėtinai sudėtingas finansinių instrumentų sąvokos
apibrėžimas, svarbu suprasti, kad nagrinėjant finansinių instrumentų apskaitos
temą, paprasčiausiai tariant, nagrinėjama kokiu būdu įmonės, vedančios apskaitą
pagal tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus, turėtų apskaityti
investicijas į akcijas, obligacijas, gautinas sumas (finansinį turtą), prekybos
mokėtinas sumas ir ilgalaikes paskolas (finansinius įsipareigojimus) bei akcinį
kapitalą (nuosavybės instrumentus). Toliau straipsnyje analizuojami
pagrindiniai finansinių priemonių apskaitos pokyčiai, kuriuos nuo 2018–tųjų
metų įveda 9-tasis TFAS.
Naujas finansinių instrumentų klasifikavimo ir įvertinimo
modelis
Iki
2017-tųjų metų pabaigos galiojančiame 39-tajame TAS „Finansiniai instrumentai:
pripažinimas ir įvertinimas” pateikiamas klasifikavimo ir įvertinimo modelis yra
kompleksiškesnis ir finansinį turtą skirsto į keturias grupes: 1) finansinį
turtą, vertinamą tikrąją verte bendrųjų pajamų ataskaitoje; 2) finansinį turtą,
skirtą parduoti; 3) finansinį turtą, laikomą iki išpirkimo; 4) paskolas ir
gautinas sumas. Mokslininkų teigimu, pagrindiniai kriterijai, kuriais
vadovaujamasi klasifikuojant finansinį turtą į minėtas keturias kategorijas,
yra vadovybės ketinimas laikyti finansinį instrumentą iki išpirkimo termino
pabaigos, ketinimas prekiauti, siekiant trumpalaikių pelno tikslų, paskolų ir gautinų
sumų naudojimas, finansinių instrumentų turėjimas be ketinimo juos laikyti ar
jais prekiauti. Tokie kriterijai yra ganėtinai lankstūs, suteikia galimybę
vadovams labiau vadovautis savo nuomone bei lemia ganėtinai subjektyvų
finansinių instrumentų klasifikavimą. Atsižvelgiant į tai, jog klasifikavimas
lemia finansinio turto įvertinimą, subjektyvumas būdingas klasifikavimo procese
yra „perduodamas“ į įvertinimo procesą. 39-tuoju TAS palaikomas ir vadovybės ketinimų pagrindu grindžiamas
finansinių instrumentų klasifikavimo modelis buvo viena iš pagrindinių šio
standarto silpnybių, įvardijamų akademikų ir praktikų. Tarptautinių apskaitos standartų
valdybos nuomone, 9-tasis TFAS „Finansiniai instrumentai“ įveda labiau
principais pagrįstą ir paprastesnį finansinių instrumentų klasifikavimo ir
įvertinimo modelį. Nuo 2018-ųjų metų įsigaliojantis finansinių instrumentų
apskaitos standartas finansinį turtą skirsto į tris grupes:
1)
finansinį turtą, kuris vertinamas amortizuota savikaina;
2)
finansinį turtą, kuris vertinamas tikrąja verte, vertės pokytį
pripažįstant bendrųjų pajamų ataskaitoje;
3)
finansinį turtą, kuris vertinamas tikrąja verte, vertės pokytį
pripažįstant pelno (nuostolių) ataskaitoje.
Visgi, siekiant
išsiaiškinti, kaip finansinis turtas turėtų būti klasifikuojamas ir
įvertinamas, t. y. kuriai iš nurodytų finansinio turto grupių turėtų būti
priskiriamas, naudojami du testai/vertinimo kriterijai:
1)
ūkio subjekto finansinio turto valdymo verslo modelis (įvertinama,
kokiu būdu įmonė valdo finansinį turtą siekiant generuoti pinigų srautus, t. y.
surenkant sutartinius pinigų srautus, parduodant finansinį turtą arba naudojant
abu būdus);
2)
finansinio turto sutartinių pinigų srautų charakteristikos
(įvertinama, ar sutartiniai pinigų srautai apima tik pagrindinės sumos ir
palūkanų mokėjimus).
Siekiant
supaprastinti finansinio turto klasifikavimo ir vertinimo modelio suvokimą,
toliau pateikiamame paveiksle iliustruojami pagrindiniai skirtingo finansinio
turto (nuosavybės instrumentų, skolos instrumentų ir išvestinių finansinių
priemonių) klasifikavimo ir įvertinimo principai.
Iš
pateikto paveikslo galima matyti, kad amortizuota savikaina bus vertinamas tik
finansinis turtas, tenkinantis sutartinių pinigų srautų charakteristikų ir
verslo modelio, laikyti finansinį turtą sutartinių pinigų srautų surinkimui,
kriterijus (šiai grupei priskiriamas turtas yra skolos instrumentai, įskaitant
paskolas bei gautinas sumas).
Plėtojant
9-tąjį TFAS, Tarptautinė apskaitos standartų valdyba, atsižvelgė į gautus atsiliepimus,
kurie leido identifikuoti, kad 39-tajame TAS nustatyti reikalavimai finansinių
įsipareigojimų klasifikavimui buvo laikomi tinkamais ir nereikalaujančiais
esminių pokyčių. Atsižvelgiant į tai, naujajame standarte finansinių
įsipareigojimų klasifikavimo ir įvertinimo nuostatose ženklių pokyčių nėra,
išlieka ankstesnis finansinių įsipareigojimų skirstymas į vertinamus
amortizuota savikaina ir tikrąja verte, vertės pokytį pripažįstant pelno
(nuostolių) ataskaitoje.
Naujovės finansinio turto
vertės sumažėjimo pripažinime
Tarptautinių
apskaitos standartų valdyba vertindama 2008 m. finansų krizės priežastis
identifikavo 39 TAS silpnybę - vertės
sumažėjimo nuostolių pripažinimo modelį, paremtą atidėtuoju (pripažįstamu
vėlesniuose laikotarpiuose) kredito nuostolių pripažinimo principu. 9-tajame
TFAS pereinama prie naujo numatomų nuostolių vertės pripažinimo modelio –
tikėtinų kredito nuostolių (TKN), kuris išplečia informaciją reikalingą
nustatyti vertės sumažėjimui ir įpareigoją finansų rinkų dalyvius įvertinti lūkesčius
dėl ateities įvykių. Kiekvieno ataskaitinio laikotarpio pabaigoje ūkio
subjektai privalo perskaičiuoti ir registruoti tikėtinų kredito nuostolių
atidėjinį nuostoliams atsižvelgdami į praeities įvykių, dabartinių rinkos
sąlygų ir informacijos dėl ateities perspektyvų reikmę finansinės priemonės
kredito rizikos pokyčiams. Kitaip tariant, ūkio subjektai, apskaičiuodami
vertės sumažėjimą dėl TKN, diskontuoja piniginius srautus, atsižvelgdami į
kiekvienos gautinos sumos įsipareigojimo neįvykdymo riziką. Ekspertų manymu, nauji
reikalavimai paskatins ne tik apskaitos politikos, bet ir kredito valdymo
sistemų atnaujinimus.
Standarte
apibrėžiami trys finansinių priemonių vertės sumažėjimo pripažinimo etapai,
kurių naudojimas priklauso nuo kredito rizikos blogėjimo laipsnio po pirminio
pripažinimo. Pirminio finansinio turto pripažinimo metu ūkio subjektas turės
registruoti atidėtuosius finansinio turto, apskaitomų tikrąją verte, nuostolius
ateinantiems 12 mėnesių. Toks pripažinimas taikomas finansiniam turtui, kuris
dėl tam tikrų įvykių ar aplinkybių, susidarančių per ateinančius 12 mėnesių,
galėtų lemti finansinius nuostolius ateityje (nebūtinai 12 mėnesių bėgyje). Kiekvieno
finansinio periodo pabaigoje ūkio subjektas turi įvertinti, ar nuo pirminio
pripažinimo reikšmingai nepasikeitė finansinės priemonės kredito rizika.
Standartas
apima gaires, kaip reikėtų įvertinti įsipareigojimų nevykdymą ir kredito
rizikos padidėjimo reikšmingumą. Nagrinėdami įsipareigojimų neįvykdymo tikimybę,
ūkio subjektai turėtų taikyti savo vidaus kredito rizikos valdymo tikslais
naudojamą apibrėžtį. Visgi, standarte laikomasi atmetamosios prielaidos, kad
įsipareigojimų neįvykdymas įvyksta, kai mokėtinos sumos yra neapmokėtos daugiau
nei 90 dienų nuo apmokėjimo termino. Standarte nurodoma, kad reikšmingą kredito
rizikos padidėjimą galima fiksuoti tuomet, kai mokėtinos sumos yra neapmokėtos
daugiau nei 30 dienų nuo apmokėjimo termino. Finansinėms priemonėms su maža
kredito rizika yra priimta taikyti nereikšmingą kredito rizikos padidėjimą.
Modelyje
numatomi procedūrų supaprastinimai gautinoms prekybos sumoms, sutartyse
numatytam turtui ir už nuomą gautinoms sumoms t. y. sumoms, kurios neturi
svarbių finansavimo komponentų. Minėtoms gautinoms sumoms ir sutartyse numatytam
turtui, kuriems taikomas supaprastintas metodas, nereikalaujama stebėti kredito
rizikos pokyčius, tačiau jiems išlieka reikalavimas registruoti tikėtinus
kredito nuostolius visam terminui. Ilgalaikėms prekybos gautinoms sumoms,
pasirinkimo sandoriams ir lizingo gautinoms sumoms galima taikyti supaprastintą
arba trijų etapų procedūrų modelį.
Pokyčiai apsidraudimo
priemonių apskaitos taisyklėse
Apsidraudimo
sandorių apskaitos taisyklių pokyčiai, įvedami 9-ojo TFAS, aktualūs įmonėms,
kurios siekdamos apsidrausti, t. y. valdyti rizikas, tokias kaip užsienio
valiutos kursų, palūkanų normų ar kitas rizikas, bei kompensuoti potencialius
dėl tokių ar kitų panašių rizikų susidarančius nuostolius, investuoja į tam
tikras išvestines finansines priemones. Tarptautinių apskaitos standartų
valdybos nuomone, 9-uoju TFAS įtraukiami nauji apsidraudimo sandorių apskaitos
reikalavimai įveda reikšmingus patobulinimus, kuriais siekiama finansinių
instrumentų apskaitą labiau sugretinti su rizikos valdymu, t. y. finansinė
atskaitomybė turėtų tiksliau atspindėti rizikos valdymo poveikį ir mąstą,
kuriuo apsidraudimo sandoriai sumažina tam tikras rizikas.
Vienas iš
pagrindinių 9-tojo TFAS įvedamų pokyčių yra platesnės apsidraudimo priemonių pasirinkimo
galimybės. Pagal 39-tąjį TAS apsidraudimo priemonių apibrėžimą tenkina tik
išvestinės finansinės priemonės ir neišvestinės finansinės priemonės, kurios
naudojamos apsidraudimui nuo užsienio valiutos rizikos, tuo tarpu, naujasis
standartas apsidraudimo priemonėmis įvardija išvestines finansines priemones ir
neišvestines finansines priemones, kurios apskaitomos tikrąja verte, vertės
pokytį pripažįstant pelno (nuostolių) ataskaitoje, taip „praplėsdamas“
finansinių instrumentų, kurie gali būti laikomi apsidraudimo priemonėmis,
spektrą. 9-tasis TFAS taip pat įgalina apsidraudimo priemonėmis apdrausti
daugiau objektų. Priešingai, nei 39-ajame TAS, kuriame apsidraudimo priemonių
apskaitai nustatytos taisyklės neleido apdrausti atskirų nefinansinių priemonių
rizikos komponentų, 9-ajame TFAS nurodoma, kad rizikos komponentas gali būti
priskiriamas nefinansinių priemonių apsidraudimo objektui, jeigu gali būti
atskirai identifikuojamas, o tikrosios vertės ar pinigų srautų pokyčiai
priskiriami rizikos komponentui gali būti patikimai įvertinami. Pavyzdžiui,
įmonės, draudžiančios žaliavų kainų riziką, kuri yra tik bendros kainos rizikos
dalis (rizikos komponentas), gali laikyti tokį rizikos komponentą atskiru
apdraudžiamu objektu ir taikyti apsidraudimo priemonių apskaitos principus.
Dar
vienas svarbus pokytis gali būti pastebimas nagrinėjant apsidraudimo priemonės
efektyvumo įvertinimą. Apsidraudimo priemonės efektyvumas apibūdinamas, kaip
mastas, kuriuo apsidraudimo priemonės tikrosios vertės ar pinigų srautų pokyčiai
kompensuoja apdraudžiamojo objekto tikrosios vertės ar pinigų srautų pokyčius.
9-tuoju TFAS apsidraudimo priemonių veiksmingumo įvertinimas palengvinamas ne
tik dėl to, kad nebereikalaujama veiksmingumo įvertinti retrospektyviai, bet ir
dėl to, kad atsisakoma griežtų taisyklių ir skaičiavimų, pakeičiant juos į
principais pagrįstą priemonių vertinimą. Siekiant įgyti teisę taikyti
apsidraudimo apskaitą turi būti tenkinami trys pagrindiniai apsidraudimo
veiksmingumo kriterijai:
1) tarp apsidraudimo priemonės ir apdraustojo objekto turėtų būtų
ekonominis ryšys, t. y. turėtų būti tikimasi, kad apsidraudimo priemonės vertė
ir apdraustojo objekto vertė kis atsižvelgiant į finansinės priemonės pokyčius,
o šie pokyčiai atitiks riziką, nuo kurios draudžiamasi;
2) apsidraudimo priemonės ir apdraustojo objekto kredito rizika
neturėtų daryti lemiamos įtakos finansinės priemonės vertės pasikeitimams dėl
ekonominio ryšio;
3) apsidraudimo sandorio apsidraudimo
santykis turi būti lygus apdraustojo objekto kiekio, kurį ūkio subjektas iš
tikrųjų apdraudžia ir apsidraudimo priemonės kiekio, kurį ūkio subjektas iš
tikrųjų taiko šiam apdraustojo objekto kiekiui apdrausti, santykiui.
Paskutinysis
apsidraudimo veiksmingumo kriterijus gali būti lengviau suvokiamas pateikus
pavyzdį. Tarkime, kad 1 standartinio aliuminio žaliavos ateities sandorio Londono
metalų biržoje kontrakto dydis yra lygus 25 tonoms. Jeigu ūkio subjektas nori
apdrausti 90 tonų aliuminio žaliavos naudojant standartinius ateities sandorius,
tokiu atveju, subjektas turėtų naudoti 3 ar 4 ateities sandorius, t. y. 1
standartinio sandorio nepakaktų objekto apdraudimui. Nepaisant to, kad
straipsnyje apžvelgiami tik keletas iš 9-tojo TFAS įvedamų pokyčių, siejamų su
apsidraudimo apskaitos reglamentavimu, pokyčių bus daugiau, visgi, visiems
standarto pokyčiams apžvelgti būtų reikalinga atskira analizė.
Analizuojant
9-tąjį TFAS bei su juo įvedamus pokyčius finansinių instrumentų apskaitoje, galima
įžvelgti sveikintiną Tarptautinių apskaitos standartų valdybos siekį supaprastinti
finansinių instrumentų apskaitos taisykles bei panaikinti 39-tojo TAS spragas.
Visgi, nėra sunku numatyti, jog pokyčiai turės nenuginčijamą poveikį daugeliui
finansine veikla užsiimančių bei su ja glaudžiai susijusių ūkio subjektų. Nors
šiuo metu gali būti pakankamai sudėtinga įvertinti praktinį standarto
pritaikomumą bei įtaką bankams, kitoms finansų įstaigoms, įmonėms ir jų
apskaitai, pastebėtina, kad perėjimas prie naujojo standarto skirtingus
ūkio subjektus gali paskatinti ne tik pakeisti savo apskaitos politiką, bet
transformuoti savo procesus ir įsisenėjusias praktikas, pakeisti kredito
valdymo sistemas, siekiant greičiau prisitaikyti prie finansinių priemonių
apskaitos pasikeitimų.
Sodaitytė Edita ir Karbauskas Edvinas
Ieškote skolų konsolidavimo paskolos, neužtikrintos paskolos, verslo paskolos, hipotekos paskolos, paskolos automobiliams, studentų paskolos, asmeninės paskolos, rizikos kapitalas ir kt.! Aš esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir asmenims, kurių palūkanos yra žemos ir pagrįstos 2% palūkanų normos. El. Paštas: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikinti