7 VAS „Apskaitos politikos, apskaitinių įvertinimų keitimas ir klaidų taisymas“ ir 8 TAS „Apskaitos politika, apskaitinių įvertinimų keitimas ir klaidos“ skirtumų analizė
Nors ir verslo
apskaitos standartai yra paruošti pagal Tarptautinius apskaitos standartus, jie
skiriasi savo istorija, tikslu, taikymo būdais ir net savokomis. Kad suprastume
kaip iš tiesų skiriasi standartai detaliau šiame straipsnyje išanalizuosime 7
VAS – „Apskaitos politikos, apskaitinių įvertinimų keitimas ir klaidų taisymas“
ir 8 TAS – „Apskaitos politika, apskaitinių įvertinimų keitimas ir klaidos“
skirtumus.
Tikslas: 7 VAS tikslas –
nustatyti, kaip turi būti apskaitoje registruojami ir finansinėse ataskaitose
atskleidžiami įmonės apskaitos politikos, apskaitinių įvertinimų keitimo ir
klaidų taisymo rezultatai, tuo tarpu 8 TAS tikslas - nustatyti apskaitos
politikos pasirinkimo ir keitimo kriterijus, taip pat apskaitos politikos
keitimo užregistravimą apskaitoje ir apskaitinių įvertinimų keitimo ir klaidų
taisymo pateikimą. Tačiau taikant šį standartą siekiama padidinti ūkio subjekto
finansinių ataskaitų svarbumą ir patikimumą, taip pat jų palyginamumą su kitų
ataskaitinių laikotarpių ir kitų ūkio subjektų finansinėmis ataskaitomis.
Taikymas: 7 VAS turi būti
taikomas: 1) registruojant apskaitoje ir parodant finansinėse ataskaitose
pokyčius, kurie atsiranda dėl apskaitos politikos ar apskaitinio įvertinimo
keitimo; 2) taisant klaidas, kurios buvo padarytos ankstesniais ataskaitiniais
laikotarpiais. 8 TAS neišskiria dviejų taikymo punktų ir tik sako, kad standartas
turi būti taikomas pasirenkant ir taikant apskaitos politiką, taip pat
apskaitoje registruojant apskaitos politikos keitimą, apskaitinių įvertinimų
keitimą ir ankstesnių ataskaitinių laikotarpių klaidų taisymą.
Pagrindinės sąvokos:
Apskaitos
politika – apskaitos principai, apskaitos
metodai ir taisyklės, skirti ūkio subjekto apskaitai tvarkyti ir finansinėms
ataskaitoms sudaryti.
|
Apskaitos politika yra tam
tikri principai, pagrindai, formalumai, taisyklės ir praktika, kuriais ūkio
subjektas vadovaujasi sudarydamas ir pateikdamas finansines ataskaitas.
|
Apskaitinio
įvertinimo keitimas –
įmonės turto nusidėvėjimo (amortizacijos)
skaičiavimo, taip pat turto ir įsipareigojimų balansinės vertės patikslinimas
atsižvelgiant į naują informaciją apie turto ir įsipareigojimų dabartinę
būklę ar būsimą naudą.
|
Apskaitinio įvertinimo keitimas – turto ar
įsipareigojimo balansinės vertės arba turto laipsniško sunaudojimo sumos
koregavimas, atliekamas įvertinus turto ir įsipareigojimų dabartinę būklę,
tikėtiną būsimą
naudą ir būsimus įsipareigojimus. Apskaitinių įvertinimų keitimą lemia nauja
informacija ar naujos aplinkybės, todėl jie nelaikomi klaidų taisymais.
|
Esminė
apskaitos klaida – praėjusio ar kelių praėjusių
ataskaitinių laikotarpių finansinėse ataskaitose padaryta klaida, dėl kurios
tos finansinės ataskaitos negali būti laikomos patikimomis.
|
Ankstesnio ataskaitinio
laikotarpio klaidos
- duomenų nepateikimas ar neteisingas pateikimas
ūkio subjekto ankstesniojo ataskaitinio laikotarpio
finansinėse ataskaitose dėl to, kad nepasinaudota ar netinkamai pasinaudota
patikima informacija, kuri:
a) turima už tuos ataskaitinius laikotarpius, už
kuriuos buvo nurodyta paskelbti finansines ataskaitas; ir
b) galėjo būti gauta ir tinkamai panaudota (ir to
pagrįstai buvo galima tikėtis), sudarant ir pateikiant to ataskaitinio
laikotarpio finansines ataskaitas.
Tokioms klaidoms priskiriami
netikslaus matematinio apskaičiavimo, neteisingo apskaitos politikos taikymo,
apsirikimo, netinkamo faktų interpretavimo ar klastotės padariniai.
|
Perspektyvinis
būdas –
apskaitos politikos ir apskaitinio įvertinimo
keitimo ir apskaitos klaidų taisymo būdas, kai keitimai ir taisymai daromi
ataskaitinį laikotarpį ir būsimaisiais ataskaitiniais laikotarpiais.
|
Apskaitos politikos keitimo perspektyvus taikymas
ir apskaitinio įvertinimo keitimo poveikio
pripažinimo
perspektyvus taikymas yra:
a) naujos apskaitos politikos taikymas sandoriams,
kitiems įvykiams ir sąlygoms, atsiradusiems (-oms) po politikos pakeitimo
datos; ir
b) apskaitinio įvertinimo keitimo poveikio
dabartiniam ir būsimiems ataskaitiniams laikotarpiams, kuriems įtakos turi
šis pakeitimas, pripažinimas.
|
Retrospektyvinis
būdas –
apskaitos politikos keitimo ir esminių apskaitos
klaidų taisymo būdas, kai
keitimai ir taisymai
daromi ne tik
ataskaitinį laikotarpį ir būsimaisiais
ataskaitiniais laikotarpiais, bet taisoma ir lyginamoji finansinių ataskaitų
informacija.
|
Retrospektyvus taikymas – tai
naujos apskaitos politikos taikymas sandoriams, kitiems įvykiams ir sąlygoms
taip, tarsi ši politika būtų buvusi
taikoma visada. Retrospektyvus perskaičiavimas finansinių ataskaitų
elementų sumų pripažinimo, įvertinimo ir pateikimo taisymas taip, tarsi ankstesniojo ataskaitinio laikotarpio
klaidos nebūtų buvę.
|
|
Tarptautiniai finansinės
atskaitomybės standartai (TFAS)– Tarptautinių apskaitos
standartų valdybos (TASV) priimti standartai ir aiškinimai. Jie apima:
a) Tarptautinius finansinės atskaitomybės
standartus;
b) Tarptautinius apskaitos standartus; ir
c) Tarptautinio finansinės atskaitomybės aiškinimo
komiteto (TFAAK) arba buvusio Nuolatinio aiškinimo komiteto (NAK) parengtus
aiškinimus.
|
|
Straipsnių nepateikimas ar neteisingas pateikimas
yra
reikšmingi, jei jie
po vieną ar bendrai, gali daryti
įtaką ekonominiams sprendimams, kuriuos vartotojai
priima remdamiesi finansinėmis ataskaitomis. Reikšmingumą lemia nepateikimo
ar neteisingo pateikimo dydis ar pobūdis konkrečiomis aplinkybėmis. Lemiamu
veiksniu gali tapti straipsnio dydis, pobūdis ar jų derinys.
|
|
Neįmanomas reikalavimo taikymas - kai
ūkio subjektas negali taikyti reikalavimo net dėdamas visas įmanomas
pastangas. Apskaitos politikos keitimas taikant retrospektyvų būdą, siekiant
ištaisyti konkretaus ankstesniojo ataskaitinio laikotarpio klaidą, yra
neįmanomas, jeigu:
a) retrospektyvaus būdo taikymo ar retrospektyvaus
perskaičiavimo padarinių neįmanoma nustatyti;
b) retrospektyvaus būdo taikymui ar retrospektyviam
perskaičiavimui reikalingos prielaidos, kokie tą
ataskaitinį laikotarpį būtų buvę vadovybės tikslai; arba
c) retrospektyvaus būdo taikymui ar retrospektyviam
perskaičiavimui reikalingas reikšmingas sumos
įvertinimas, tačiau šio įvertinimo atžvilgiu neįmanoma objektyviai išskirti
informacijos, kuri:
i) pateiktų įrodymų apie aplinkybes, egzistavusias
tą
dieną (tomis dienomis), kuria (-omis) remiantis šios
sumos turi būti pripažįstamos, vertinamos ar pateikiamos; ir
ii) būtų buvusi turima tuo metu, kai to ankstesnio
ataskaitinio laikotarpio finansines ataskaitas vadovybė buvo įgaliota
paskelbti;
ir nesusijusi su kita informacija.
|
Apskaitos politikos
pastovumas: Pagal 7
VAS Pastovumo principas reikalauja, kad būtų galima palyginti skirtingų
laikotarpių įmonės finansines ataskaitas. Toks palyginimas reikalingas, kad
būtų galima matyti įmonės finansinės būklės, pajamų, sąnaudų ir pinigų srautų
keitimosi tendencijas, todėl visais ataskaitiniais laikotarpiais turi būti
laikomasi tos pačios apskaitos politikos. Pagal 8 TAS Ūkio subjektas turi pasirinkti ir pastoviai
taikyti tą pačią apskaitos politiką panašiems sandoriams, kitiems įvykiams ir
sąlygoms, išskyrus tą atvejį, kai pagal standartą ar aiškinimą išskirtinai
reikalaujama ar leidžiama taikyti kitokią apskaitos politiką atskiroms apskaitos
straipsnių grupėms. Jeigu pagal standartą ar aiškinimą reikalaujamas ar
leidžiamas toks skirstymas į grupes, tai kiekvienai grupei turi būti parinkta
ir nuosekliai taikoma reikiama apskaitos politika.
Apskaitos politikos
keitimas: 7 VAS
nuostatomis Tam tikrais atvejais apskaitos politika gali būti keičiama.
Apskaitos politikos keitimu laikomas principų, metodų ir taisyklių, pagal
kuriuos tvarkoma įmonės apskaita, keitimas. Apskaitos politika keičiama:
·
dėl įstatymų, reglamentuojančių apskaitą ir finansinių ataskaitų
sudarymą, pasikeitimo;
·
dėl verslo apskaitos standartų reikalavimų;
·
siekiant teisingiau atskleisti įmonės finansinę būklę, veiklos
rezultatus ir pinigų srautus.
Tačiau remiantis 7 VAS ne visada naujos
apskaitos politikos taikymas laikomas apskaitos politikos keitimu.Apskaitos
politikos keitimu nelaikoma:
·
naujos apskaitos politikos taikymas ūkinėms operacijoms ir įvykiams,
kurių turinys iš esmės skiriasi nuo ankstesnių įvykių ar ūkinių operacijų;
·
naujos apskaitos politikos taikymas ūkinėms operacijoms ir įvykiams,
kurių anksčiau nebuvo.
Pagal 8 TAS nurodymus ūkio subjektas keičia apskaitos politiką tik tuo
atveju, jeigu keitimas:
·
atitinka TFAS
·
arba leidžia paruošti finansines ataskaitas, teikiančias patikimą ir
svarbią informaciją apie sandorių, kitų įvykių ar sąlygų poveikį ūkio subjekto
finansinei būklei, finansiniam rezultatui ar pinigų srautams.
Tuo tarpu apskaitos politikos keitimu nelaikomi šie dalykai:
·
apskaitos politikos pritaikymas sandoriams, kitiems įvykiams ar
sąlygoms, savo esme besiskiriantiems nuo ankstesnių sandorių, įvykių ar sąlygų;
ir
·
naujos apskaitos politikos pritaikymas sandoriams, kitiems įvykiams ar
sąlygoms, kurių iki šiol nebuvo pasitaikę ar jie buvo nereikšmingi.
Apskaitos politikos keitimų retrospektyvus taikymas:
Taikant retrospektyvinį būdą pagal 7 VAS,
apskaitos politikos pakeitimo rezultatai finansinių ataskaitų lyginamojoje
informacijoje parodomi taip, lyg ši pakeista apskaitos politika ūkinėms
operacijoms ir įvykiams būtų taikyta nuo jų atsiradimo. Kiekvieno ankstesnio
laikotarpio duomenų pakeitimo rezultatai įtraukiami į to laikotarpio pelną ar
nuostolius. Ankstesnių nei finansinėse ataskaitose pateiktų laikotarpių duomenų
pakeitimo suma įtraukiama į anksčiausio finansinėse ataskaitose pateikiamo
laikotarpio pradžios nepaskirstytojo pelno (nuostolių) likutį ir pataisomos tos
finansinių ataskaitų eilutės, kurių duomenims įtakos turėjo apskaitos politikos
keitimas. Patvirtintos ankstesnių laikotarpių finansinės ataskaitos
netikslinamos. Tuo tarpu apskaitos politikos keitimas pagal 8 TAS taikomas
retrospektyviai, ūkio subjektas turi pakoreguoti pradinį kiekvieno paveikto
nuosavybės komponento likutį anksčiausio pateikto ataskaitinio laikotarpio
pradžioje, o taip pat visų kitų pateiktų ankstesniųjų ataskaitinių laikotarpių
pateiktas lyginamąsias sumas taip, tarsi naujoji apskaitos politika būtų buvusi
taikoma visada.
Apskaitos politikos keitimų perspektyvus taikymas:
Taikant perspektyvinį būdą pagal 7 VAS,
praėjusių finansinių metų duomenų finansinėse ataskaitose koreguoti nereikia.
Pagal šį būdą nauja apskaitos politika taikoma nuo sprendimo ją taikyti
priėmimo dienos. Poveikis, kurį daro toks apskaitos politikos pakeitimas,
parodomas einamojo laikotarpio finansinėse ataskaitose. Tuo tarpu pagal 8 TAS,
kai ūkio subjektas negali retrospektyviai taikyti naujos apskaitos politikos,
nes neįmanoma nustatyti šios politikos taikymo padidėjusio poveikio visiems
ankstesniems ataskaitiniams laikotarpiams, jis taiko naują politiką
perspektyviai nuo anksčiausio tam tinkamo ataskaitinio laikotarpio pradžios.
Dėl to jis neatsižvelgia į anksčiau prieš šią datą sukauptų turto,
įsipareigojimų ir nuosavybės koregavimų dalį. Apskaitos politikos keitimas
leistinas, net jeigu šios politikos neįmanoma perspektyviai taikyti jokiam
ankstesniam ataskaitiniam laikotarpiui. 8 TAS pateikiami nurodymai, kada naujos
apskaitos politikos taikymas vienam ar daugiau ankstesnių ataskaitinių
laikotarpių yra neįmanomas.
Verslo ir tarptautiniai apskaitos standartai kartu
yra ir panašūs ir skirtingi. Skirtumai atsiskleidžia smulkmenose ir detalėse,
bet standartų pagrindas išlieka panašus. Iš esmės principais paremti tarptautiniai
apskaitos standartai yra platesni, leidžiantys daugiau pasireikšti pačiam jų
vartotojui, nėra tokie apibrėžti ir griežti. Verslo apskaitos standartai yra
tikslesni ir pagrįsti taisyklėmis.
Bendrai finansinių ataskaitų vartotojai turi
turėti galimybę palyginti ūkio subjekto skirtingų ataskaitinių laikotarpių
finansines ataskaitas dėl to, kad nustatytų jo finansinės būklės, finansinio
rezultato ir pinigų srautų kitimo tendencijas. Todėl ta pati apskaitos politika
taikoma tiek vienam ataskaitiniam laikotarpiui, tiek pereinant iš vieno
ataskaitinio laikotarpio į kitą.
Gerda Juškaitė, Laura Vaidžiulytė
Literatūros sąrašas:
1.
Muthupandian K S (2008). IAS 8, Accounting Policies, Changes in
Accounting Estimates and Errors - A Closer Look, The Management Accountant,
October, Vol. 43 No. 10
2. International Accounting Standard 8 Accounting
Policies, Changes in Accounting Estimates and Errors.
EC staff consolidated version as
of 16 September 2009. Prieiga per internetą: http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs/consolidated/ias8_en.pdf
3.
7-OJO VERSLO APSKAITOS STANDARTO „APSKAITOS POLITIKOS, APSKAITINIŲ
ĮVERTINIMŲ KEITIMAS IR KLAIDŲ TAISYMAS“ METODINĖS REKOMENDACIJOS. Prieiga per
internetą:
Ieškote skolų konsolidavimo paskolos, neužtikrintos paskolos, verslo paskolos, hipotekos paskolos, paskolos automobiliams, studentų paskolos, asmeninės paskolos, rizikos kapitalas ir kt.! Aš esu privatus skolintojas, teikiu paskolas įmonėms ir asmenims, kurių palūkanos yra žemos ir pagrįstos 2% palūkanų normos. El. Paštas: christywalton355@gmail.com
AtsakytiPanaikinti