TFAS 13 - Tikrosios vertės nustatymas: vertinimas finansinėse ataskaitose
Tikrosios vertės samprata
Šiai dienai yra labai aktuali tema - tikrosios vertės nustatymas. Tačiau,
kas tai yra „tikroji vertė“? Kaip ji nustatoma?
Tikrosios vertės apibrėžimas yra suprantamas kaip
suma, kurią gausime sandorio dieną pardavę ar perleidę nuosavybę ar turtą. Tarptautinių
finansinės atskaitomybės standartų (TFAS) 13-ąjame standarte tikroji vertė yra įvardijama
kaip „kaina, už kurią vertinimo dieną būtų parduotas turtas arba perleistas
įsipareigojimas pagal tvarkingą sandorį tarp rinkos dalyvių“. O Lietuvos verslo
apskaitos standartų (VAS) 32-ąjame standarte „Tikrosios vertės nustatymas“ kaip „suma, už kurią vertės nustatymo dieną sandorio šalys viena kitai įprastomis
rinkos sąlygomis gali parduoti turtą ar paslaugas arba perleisti
įsipareigojimą“. Šių sąvokų prasmė yra ta pati, tiesiog tarptautiniai finansinės atskaitomybės standartai
įvardija kaip kainą, o nacionaliniai verslo apskaitos standartai – kaip sumą. Kaip
bebūtų, ar kaina, ar suma, tačiau esmė lieka ta pati – tai rinkoje įvertintas
parduodamas ar perleidžiamas turtas, ar įsipareigojimas.
Prieš
parduodant turtą, ar perleidžiant įsipareigojimus, yra būtina nustatyti tikrąją
vertę. Ji yra nustatoma pagal šios dienos rinkos rodiklius. Nustatant tam tikro
turto ir įsipareigojimų tikrąją vertę galima remtis rinkoje sudaromais
sandoriais arba rinkos informacija (VAS 32-asis straipsnis). Taigi, pagal tarptautinius ir Lietuvos verslo
apskaitos standartus, tikroji vertė yra nustatoma ne pagal konkretų ūkio
objektą, o remiantis rinkoje esančiais sandoriais.
Tikrosios vertės vertinimas finansinėse ataskaitose
Tikrosios
vertės apskaitoje samprata nėra apibrėžta kaip atskiras finansinės
atskaitomybės standartas, tačiau bendrąja prasme tikrosios vertės taikymas TFAS
suprantamas kaip turto ar įsipareigojimų straipsnių įvertinimas tikrąja verte
kiekvienai finansinės atskaitomybės datai, įvertinant atsirandantį pelną (nuostolius)
dėl vertės pokyčių. Yra tam tikri reikalavimai, keliami TFAS: a) tikrąja verte
turi būti vertinami visi turto ir įsipareigojimų straipsniai konkrečiai
finansinės atskaitomybės datai, b) dėl vertės pokyčių atsirandantis pelnas (nuostoliai)
turi būti atspindėtas to paties laikotarpio pelno (nuostolių) ataskaitoje.
Pagrindinis
reikalavimas bet kokiam finansinės atskaitomybės straipsniui yra teisingos ir
tikslios įmonės finansinių ataskaitų informacijos, finansinės būklės ar
rezultatų pateikimas. Pasak autorių Andersen ir Baertelsen (2001), teisingų įmonės
rezultatų reikalavimas yra abstraktus, kad kiekvienam finansinės informacijos
vartotojui ji būtų suprantama ir aiški. Dėl šios priežasties tikrosios vertės
koncepcija reikalauja, kad tikroji atskaitomybės straipsnių vertė būtų grindžiama
fundamentaliomis prielaidomis, pavyzdžiui, reikalavimu, kad sandoriai, įvykiai
ir jų vertės būtų fiksuojami tada, kai jie atsiranda, neatsižvelgiant į pinigų
mokėjimo laiką (Ronen, 2008).
Tikroji vertė
apskaitoje turi būti įvertinta taip, kad balanse būtų teisingai pateikta reali
turto būklė. Tai reiškia, kad turto vertė negali būti išgalvota, t.y.,
padidinta arba sumažinta. Finansinėse ataskaitose svarbiausia, kad tikrąja
verte būtų įvertintos pajamos ir sąnaudos. Tokiu atveju finansinės informacijos
vartotojams bus pateikta tiksli informacija apie ūkio subjekto finansines
ataskaitas.
Teisingam
išorinių ir vidinių informacijos vartotojų sprendimų priėmimui ypač svarbu
reali įmonės finansinė būklė, kuri yra susijusi su tikrosios informacijos atskleidimu
finansinėse ataskaitose. Tam, kad finansinėse ataskaitose būtų pateikta tikra
ir teisinga informacija, svarbu tinkamai pasirinkti bei taikyti reikalaujamus
finansinių elementų įvertinimo būdus, tiek registruojant straipsnius pirminio
pripažinimo metu, tiek sudarant finansines atskaitas. Nuo tikslaus tikrosios
vertės nustatymo priklausys balanso struktūra, pelno (nuostolių) ataskaita,
nusidėvėjimo sąnaudų dydis, mokesčių skaičiavimai. Finansinėse atskaitomybės
ataskaitose pateikta informacija įvertinta tikrąja verte, taps labiau
informatyvesnė bei skaidresnė.
Tikrosios vertės nustatymo sistema įgalina nustatyti realesnę turto vertę,
apskaičiuoti patikimesnius veiklos rezultatus. Balanse pateiktas turtas
įvertintas tikrąja verte atitinka realią turto vertę finansinių ataskaitų
sudarymo dieną, taip pat turto įkainojimas tikrąja verte atitinka apskaitos
atsargumo principą bei turi vertingos grįžtamosios informacijos vartotojams.
Tikrosios vertės nustatymas
pagal patikimumo lygius
Remiantis TFAS 13-ojo standartu, kad tikroji vertė būtų nustatoma
nuosekliai, būtų patikima ir palyginama, ji yra skirstoma į tris patikimumo
lygius: aukščiausias lygis yra pirmasis, antrasis lygis ir žemiausias, t.y. neskelbiamų rodiklių lygis –
trečiasis. Patikimumo lygis naudojamas nustatyti patikimiausią tikrąją vertę.
1-asis patikimumo lygis
Pirmo patikimumo lygio rodikliai - tai aktyviosiose rinkose skelbiamos
tokių pačių turto arba įsipareigojimų vienetų kainos (TFAS 13-asis standartas).
Jeigu rinkos kaina yra žinoma, tuomet pagal ją yra nustatoma tikroji vertė ir
tai yra laikoma patikimiausia kaina.
Pirmajame patikimumo lygyje svarbu du pagrindiniai dalykai, t.y. rinka ir
galimybė sudaryti sandorį už siūlomą kainą. Pirmiausia yra nustatoma pagrindinė
rinka. Jei tokios nėra, tuomet pasirenkama panaši rinka. Taip pat svarbu
įsivertinti, ar įmonė galės įvykdyti sandorį už tuo metu rinkoje paskelbtą
kainą.
Pagal
TFAS 13-ąjį
standartą, pirmojo patikimumo lygio negalima koreguoti. Vis tik yra kelios
išimtys, dėl kurių būtų galimas koregavimas: a) kai ūkio subjektas turi daug panašių
(bet ne tokių pačių) turto vienetų arba įsipareigojimų, bet gauti kiekvieno
tokio atskiro turto arba įsipareigojimo kotiruojamą kainą nėra lengva (TFAS
13-asis standartas); b) kainos koregavimas dėl aktyviojoje rinkoje prekiaujamų
įsipareigojimui ar turtui būdingų veiksnių. Šių išimčių metu koreguojama
tikroji vertė bus priskiriama žemiausiam patikimumo lygiui.
Jeigu ūkio
subjektas turi atskirą turtą arba įsipareigojimą ir tuo turtu arba
įsipareigojimu prekiaujama aktyviojoje rinkoje, tai to turto arba
įsipareigojimo tikroji vertė yra priskiriama 1-ąjam lygiui ir apskaičiuojama
pagal atskiro turto arba įsipareigojimo kotiruojamą kainą ir ūkio subjekto
turimą tokių objektų kiekį (TFAS 13-asis standartas).
2-asis patikimumo lygis
Antram lygiui yra priskiriamos kiti tiesioginiai ir netiesioginiai duomenys
apie turtą ar įsipareigojimą, kurie nepaminėti pirmajame lygyje. Skirtumas tas,
kad antrajame lygyje yra nustatoma trukmė, kurios visą laikotarpį bus stebimi
duomenys apie turtą ar nuosavybę.
Antrojo lygio duomenys apima: a) panašaus turto arba įsipareigojimų
kotiruojamas kainas aktyviosiose rinkose; b) panašaus ar tokio paties turto
arba įsipareigojimų kotiruojamas kainas neaktyviose rinkose; c) kitus stebimus
duomenis apie turtą arba įsipareigojimą, išskyrus kotiruojamas kainas: palūkanų
normas ir pelningumo kreives, kurios stebimos bendrai nustatytais intervalais;
numanomus svyravimus ir kredito palūkanų paskirstymus; rinka grindžiamus duomenis
(TFAS 13-asis standartas).
2-ojo lygio duomenų koregavimai skiriasi priklausomai nuo turtui arba
įsipareigojimui būdingų veiksnių: turto būklės ar vietos, kokiu mastu duomenys
yra susiję su objektais, kuriuos galima palyginti su turtu arba įsipareigojimu ir
rinkos, kuriose stebimi duomenys, apimtis ar aktyvumas. Koreguojami duomenys
yra priskiriami žemiausiam – trečiajam tikrosios vertės patikimumo lygiui.
3-asis patikimumo lygis
3-ąjame lygyje yra nestebimi duomenys, t.y. viešai neskelbiami rodikliai
apie turtą ar įsipareigojimą. Šie duomenys yra naudojami kai rinka yra neaktyvi
arba buvo mažas aktyvumas vertinimo dieną. Kadangi tikrosios vertės nustatymo
tikslas yra nustatyti tikrąją kainą rinkoje parduodamam turtui ar
įsipareigojimams vertinimo dieną, todėl šio 3-ojo patikimumo lygio duomenys turi
atitikti prielaidas, kuriomis rinkos dalyviai remtųsi įkainodami turtą ar
įsipareigojimą.
Vertinimas nedarant koregavimo dėl rizikos nebūtų tikrosios vertės
nustatymas, jei rinkos dalyviai atliktų tą koregavimą įkainodami turtą arba
įsipareigojimą (TFAS 13-asis standartas).
Nestebimi duomenys turi būti parengti naudojant geriausiai prieinamą
informaciją. Nestebimi duomenys gali būti pakoreguojami, jei tik ūkio subjektas
turi tik jam būdingą savybę, kurios neturi kiti rinkos dalyviai. Taip pat turi
būti atsižvelgiama į visą pagrįstai prieinamą informaciją apie kitų rinkos
dalyvių prielaidas. Minėtu būdu parengti nestebimi duomenys laikomi rinkos
dalyvių prielaidomis ir atitinka tikrosios vertės nustatymo tikslą (TFAS
13-asis standartas).
Verslo vertintojų įtaka įmonių
finansinių ataskaitų kokybei
Tarptautiniuose apskaitos standartuose apibrėžiama, kad kokybiškas
informacijos atskleidimas finansinėse ataskaitose turi pasižymėti dviem
pagrindinėmis savybėmis. Finansinės ataskaitos turi būti aktualios ir tikslios. Pagrindiniai
veiksniai, lemiantys šių ataskaitų informacijos kokybę yra: šalies teisinė
bazė, apskaitos ir audito sistema, apskaitos ir audito specialistų
profesionalumas.
Norint nustatyti tikrąją vertę, dažnai yra naudojamasi vertintojų
paslaugomis. Šiomis paslaugomis naudojasi tik tos įmonės, kurios siekia gauti
banko paskolą, įmonės turto ar akcijų perleidimo atveju, taip pat
reorganizuojant, apjungiant ar dalijant verslą bei dėl mokestinės vertės
patikslinimo. Ir tik didelės įmonės naudojasi vertintojų paslaugomis, siekiant
nustatyti turto tikrąją vertę finansinėse ataskaitose. Kitu atveju buhalteriai,
nenorintys apsikrauti papildomu darbu, vengia taikyti turto tikrosios vertės
skaičiavimus apskaitoje.
Turto vertintojų patikimumas ir
profesionalumas lemią pateiktos informacijos kokybę finansinėse
ataskaitose. Finansinės ataskaitos yra aktualios plačiajai visuomenei, todėl
informacija privalo būti kokybiška. Viešojoje erdvėje ne kartą diskutuota apie
susitarimus tarp užsakovų ir kai kurių turto vertintojų bei nepagrįstai dideles
arba mažas įvertinto turto vertes.
Pagrįstas
turto vertės nustatymas yra visų užsakovų teisėtas lūkestis, o valstybės
institucijų pareiga reglamentuoti ir užtikrinti, kad šie interesai nenukentėtų.
Todėl Finansų ministerijai pavesta formuoti turto ir verslo vertinimo politiką,
organizuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, o šios ministerijos valdymo
srities įstaiga – Turto vertinimo priežiūros tarnyba – įpareigota atlikti turto
vertintojų veiklos valstybinę priežiūrą.
Būtina
pabrėžti, kad ne tik vertintojas daro įtaka busimoms finansinėms ataskaitoms
bet ir finansinių ataskaitų audito kokybė turi įtakos jo darbo patikimumui, nes
vertintojas nustatydamas verslo vertę remiasi audituotomis finansinėmis ataskaitomis
ir audito išvadomis. Taip pat įtaką
turto vertintojų darbo kokybei ir patikimumui
sudaro įmonės vadovai nenorėdam pripažinti turto vertės sumažėjimo
uždraudžia vertintojams pateikti tam tikrą informaciją, siekdami palankesnio
vertinimo rezultato.
Gintarė Kaukėnaitė, Ieva Aukštuolytė
Naudota literatūra:
1.
IFRS 13 “Fair
value measurement”. Prieiga internete: http://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/ifrs-13-fair-value-measurement/
2.
32 VAS
“Tikrosios vert4s nustatymas”. Prieiga internete: http://www.avnt.lt/assets/Veiklos-sritys/Apskaita/VAS/Metodines-rekomendacijos/2016/32-VAS-MR1-redakcijasvetainei.pdf
3.
Andersen, J. V., Baertelsen, P. P.
(2001). Preiga internete: http://www.nationalbanken.dk/en/publications/Documents/2010/10/mon_3qtr_10_web.pdf
4.
Ryska, J., Valder, A. (2003) Fair value
in financial accounting. Preiga internete: http://www.agriculturejournals.cz/publicFiles/59483.pdf
5.
Ronen, J. (2008). To Fair Value or Not
to Fair Value: A Broader Perspective. Prieiga internete: http://people.stern.nyu.edu/jronen/articles/Fair_Values.pdf
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą